If you truly believe that either of the rallies represent a faction that is funded by Satmar or Neturei Karta, then you know
much less about Hareidi Judaism than I originally thought.
Although Satmar is known to have a number of philanthropists, most of then put their money towards various charity organizations. I personally know of only one Yeshivah of about 70-100 students that is not Satmar, but is funded by them. The vast, vast majority -and I'm talking big names like Lakewood, Ponevezh, Mir, Telz and the Hassidic institutions have no more to do with Satmar than they do with any other sect of Hassidim.
As for Neturei Karta, its fairly well known that the people you see shaking hands with Iran are a small group of families with the rather tiny sect that is Neturei Karta. While they are all anti-Zionist, most of them are not rabid.
Then allow me to present you with the opportunity to be דו לכף זכות! There is a passage in the Jerusalem Talmud and I have been told it is also in Midrash Rabbah. It says:
י
רושלמי חגיגה א:ז
רבי יודן נשייא שלח לרבי חייה ולר' אסי ולר' אמי למיעבור בקירייתא דארעא דישראל למתקנה לון ספרין ומתניינין עלין לחד אתר ולא אשכחון לא ספר ולא מתניין אמרין לון אייתון לן נטורי קרתא אייתון לון סנטורי קרתא אמרון לון אילין אינון נטורי קרתא לית אילין אלא חרובי קרתא אמרין לין
ומאן אינון נטורי קרתא אמר לון ספרייא ומתנייניא הדא היא דכתיב (תהילים קכז
אם ה' לא יבנה בית וגו'
ברכות סד א
אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר (ישעיהו נד, יג
וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך אל תקרי בניך
מגילה טז ב
אמר רב יוסף גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות ... אמר רב ואיתימא רב שמואל בר מרתא גדול תלמוד תורה יותר מבנין בית המקדש ...אמר רבה אמר רב יצחק בר שמואל בר מרתא גדול תלמוד תורה יותר ...מכבוד אב ואם
For Halacha, we have Maimonides:
הלכות תלמוד תורה פרק ג' הלכה ד'
היה לפניו עשיית מצוה ותלמוד תורה אם אפשר למצוה להעשות ע"י אחרים לא יפסיק תלמודו. ואם לאו יעשה המצוה ויחזור לתלמודו:
And in the words of the Shulchan Aruch:
שולחן ערוך יורה דעה סימן רמו ס' יח
ת"ת שקול כנגד כל המצות היה לפניו עשיית מצוה ות"ת אם אפשר למצוה להעשות ע"י אחרים לא יפסיק תלמודו ואם לאו יעשה המצוה ויחזור לתורתו
I hope from the sources quoted above I have adequately explained how we do view ourselves as playing an important part in the defense of our brothers and sisters through our Torah study. And that we don't rely on our secular family to protect us or to hide behind.
In terms of Pikuach Nefesh vs Talmud Torah: as we know, the army is working on
downsizing and the law is only meant to play fill the states ideological issues not fill a military lacking. Clearly then, we are talking about pikuach nefesh that is אפשי על ידי אחרים, which would put it in the realm of the Maimonides and Shulchan Aruch passages that I've quoted above.
Lastly, regardingt 'bad-mouthing' chilonim, it would be more helpful if you didn't generalize. You obviously can't expect us to sanction actions that are in direct contradiction to what is expressly stated in the Torah. But the people themselves? I've never heard any of it.
I will add, that one of the issues that is often mentioned is that there are many people who proclaim loudly "ISRAEL IS A JEWISH STATE" and at the same time speak about kicking the Torah learners out of the country. This is not the way of Rabbi Akiva.
ברכות סא ב
תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה (דברים ל, כ
כי הוא חייך ואורך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה על אחת כמה וכמה